WEKO3
アイテム
米国原価計算・管理会計学教育現場での SDGs 関連テーマ導入の動向 : Horngren の会計学教材を中心に
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/2000006
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/20000063da9945e-2bc6-404e-b60f-c226fdd38045
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-10-31 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 米国原価計算・管理会計学教育現場での SDGs 関連テーマ導入の動向 : Horngren の会計学教材を中心に | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Trends in the Introduction of SDGs-related Themes in Cost Accounting and Management Accounting Education in the United States : Focusing on Horngren’s Accounting Textbook | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 原価計算・管理会計学 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 教育・教材 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | SDGs | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Horngren | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 米国教育現場 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | LiquidText | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | アクティブリーディング | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Cost accounting and management accounting | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Education and teaching materials | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | SDGs | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Horngren | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | American education scene | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | LiquidText | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Active reading | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
著者 |
小泉, 友香
× 小泉, 友香
|
|||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 小泉(2023)による最近のSDGs 研究論文調査で得られた原価計算・管理会計学領域における学術的な論点・研究テーマが,海外の大学の会計学領域の学部・修士課程の学生向けの原価計算・管理会計学の教材にどのように採用・導入されているかを分析することで,「研究」と「教育」の間の距離感と橋渡しの状況を探り,日本における会計学教育の基盤整備・拡充の手がかりを求めることを目的としている. 具体的には,欧米の教育現場で広く使われているHorngren の原価計算・管理会計学テキストにおいて,各論点・研究テーマがどこに導入されているかを,アクティブリーディング型のソフトであるLiquidText を使用して調査・表示する方法を提示している. この方法論は,SDGs や会計学に限らず,他の新たなテーマや他の学問・教育領域でも十分に利用可能であろう. |
|||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | This paper is a follow-up to the writer’s earlier paper (Koizumi 2023), which identified certain SDGs related academic issues and research themes actively raised among the academics worldwide in the field of accounting. This paper aims to explore, in the context of SDGs education, the possible gaps between the academia and the educational fields, and the bridges crossing between them, by investigating how such academic themes, as identified by Koizumi (2023), have been accommodated in the leading textbooks frequently used in the accounting departments of many overseas universities (undergraduates and masters), and thus to search for suggestions for the promotion and enhancement of the accounting education in Japan. Specifically, this paper presents a method to examine and display where and how each of such academic themes has been incorporated in “Horngren’s Cost Accounting – A Managerial Emphasis (17E),” widely used in North America and Europe, by applying LiquidText, software developed for active reading. The methodology presented here is not confined to SDGs nor accounting, and is capable of being exploited for any other high-level themes and concepts and in any other academic and educational settings, which requires transparency and traceability. |
|||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
書誌情報 |
Kyoritsu business & economics review 巻 3, p. 1-18, 発行日 2023-10 |