ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 看護学部
  3. 共立女子大学看護学雑誌
  4. 第11巻(2024)

成人看護学における慢性看護演習にセルフモニタリングを取り入れた教育プログラムの検討

https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/2000113
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/2000113
6c244604-4907-49f6-ab3a-0bfe62391196
名前 / ファイル ライセンス アクション
共立女子大学看護学雑誌11_1takeyasu.pdf 共立女子大学看護学雑誌11_1takeyasu.pdf (453 KB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-04-15
タイトル
タイトル 成人看護学における慢性看護演習にセルフモニタリングを取り入れた教育プログラムの検討
言語 ja
タイトル
タイトル Examination of an Educational Program Incorporating Self-monitoring in an Adult Nursing Seminar
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 慢性看護演習
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 セルフモニタリング
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教育プログラム
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 chronic nursing seminar
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 self-monitoring
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 educational program
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 竹安, 晶子

× 竹安, 晶子

en Takeyasu, Shoko

ja 竹安, 晶子

ja-Kana タケヤス, ショウコ


Search repository
門脇, 緑

× 門脇, 緑

ja 門脇, 緑

ja-Kana カドワキ, ミドリ

en Kadowaki, Midori


Search repository
柏崎, 純子

× 柏崎, 純子

en Kashiwazaki, Junko

ja 柏崎, 純子

ja-Kana カシワザキ, ジュンコ


Search repository
中野, 実代子

× 中野, 実代子

en Nakano, Miyoko

ja 中野, 実代子

ja-Kana ナカノ, ミヨコ


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 目的: 成人看護学における慢性看護演習に、セルフモニタリングを取り入れた教育プログラムの効果を明らかにする。
方法: セルフモニタリングの体験に関する事前レポートをもとにA 群(患者理解ができた)B 群(患者理解ができていない)に分け、事後レポートを患者理解や患者教育の際の指導のポイントに関連した記述を抽出し質的記述的に分析した。対象は都内の4 年制看護学部の成人看護学における慢性看護演習を2023 年に履修した3 年次生100 名とした。
結果: セルフモニタリングを取り入れた教育プログラムを受講することによって、患者教育における患者理解や支援のポイントを学修していた。A・B 群の患者理解の視点では【継続の困難さ】や【生活スタイルの変化】等5 つのカテゴリー、A 群のみ【食事療法への不安】が抽出され、患者指導のポイントとしては、A・B 群共に【小さなことから始める】や【生活に寄り添う】等7 つのカテゴリーが抽出され、A 群のみ【患者の思いを理解する】というカテゴリーが抽出された。
考察: セルフモニタリングを通した患者体験により、患者理解に繋がった学生はグループワークや講義などにより、患者理解が深まり患者教育における指導のポイントを考えられることができた。このことから、教育方法としての効果が示唆された。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Purpose: This study aims to clarify the effect of an educational program that emphasizes self-monitoring in seminars on chronic nursing.
Methods: We targeted 100 third-year students who attended the Chronic Nursing Seminar in 2023 at a four-year nursing school in Tokyo. Based on the preliminary self-monitoring experience report, the subjects were divided into Group A (patients were able to understand) and Group B (patients were unable to understand). Descriptions related to patient understanding and teaching points during patient education were extracted from the after-action report and analyzed qualitatively and descriptively.
Results: Through the educational program that emphasizes self-monitoring, subjects learned key points of patient understanding and support in patient education. From the perspective of understanding patients, we extracted five categories, such as [difficulty in continuing] and [changes in lifestyle], which were common to both groups, and [anxiety about diet therapy], which was applicable only to Group A. Furthermore, from the perspective of patient instructions, we extracted seven categories, such as [starting small] and [accommodating daily life], which were extracted from both groups, and [understanding the patient’s feelings], which was extracted only from Group A.
Discussion: Students were able to deepen their understanding of patients and consider key points for instructions delivered in patient education through group work and lectures on patient experience with self-monitoring. This suggests that the program was effective as an educational method.
言語 en
書誌情報 ja : 共立女子大学看護学雑誌
en : Kyoritsu journal of nursing

巻 11, p. 1-11, 発行日 2024-03-31
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-04-09 00:58:26.145831
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3