WEKO3
アイテム
主体的に問題を見いだす単元導入教材の開発 : 小学校理科第3学年「音の性質」の授業デザイン
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3395
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/339519584bf1-a290-4ed2-801c-c5bb16e8214a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-02-28 | |||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||
タイトル | 主体的に問題を見いだす単元導入教材の開発 : 小学校理科第3学年「音の性質」の授業デザイン | |||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||
タイトル | Development of Teaching Materials for Introduction of Teaching Units that Promote Independent Identification of Problems : Lesson Design of Grade Three Elementary School Science “Nature of Sound” | |||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||
著者 |
清水, 秀夫
× 清水, 秀夫
× 布施, 萌
× 梅田, 翼
|
|||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||
内容記述 | 平成29年に告示された小学校学習指導要領では、小学校理科第3学年の内容に「音の伝わり方と大小」が追加された。本研究では、小学校学習指導要領に示されている小学校理科の改訂の要点及び具体的な改善事項を踏まえ、単元の導入で児童が主体的に問題を見いだすことを目指した教材を作成した。そして作成した教材を実際に用いた授業を構想し、授業実践を通してその効果を検証した。授業では児童一人一人が作成した教材を用いて主体的に学習に取り組む姿が見られた。本実践における児童の姿から作成した教材が主体的に問題を見いだすことに有効であることが示唆された。 | |||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||
内容記述 | In the Course of Study for elementary schools announced in 2016, “Propagation of Sound and Its Magnitude” was added to the content of Grade 3 elementary school science. In this study, teaching materials aimed at nurturing independent identification of problems by children through the introduction of units were created based on the key points of revision of elementary school science and the specific improvements indicated in the Course of Study for elementary schools. Further, a class was conceptualized in which the teaching materials created were actually used, and the effects based on the classroom practices were verified. In the class, children were seen engaging independently in learning through the use of the teaching materials created. The image of the children in these practices indicated that the teaching materials created were effective in independent identification of problems. | |||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
共立女子大学家政学部紀要 en : Bulletin of the faculty of home economics Kyoritsu Women's University 巻 66, p. 113-120, 発行日 2020-01 |