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アイテム
成人看護学実習にテレナーシングを導入した教育プログラムの効果 : 患者教育プラン実施に対する学生の自己評価から
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3586
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/35869a9a3764-55e9-466b-a37f-2b89422f9bf3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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共立女子大学看護学雑誌9_1kashiwazaki (1.0 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2022-05-13 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 成人看護学実習にテレナーシングを導入した教育プログラムの効果 : 患者教育プラン実施に対する学生の自己評価から | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Effects of an Educational Program Incorporating Telenursing in Adult Nursing Practice : According to Studentsʼ Self-Evaluation of the Implementation of the Patient Educational Plan | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | テレナーシング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 成人看護学実習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育プラン | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Telenursing | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Adult Nursing Practice | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Educational Plan | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
柏崎, 純子
× 柏崎, 純子× 中野, 実代子× 嶋田, 未来× 福田, 友秀 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 目的:成人看護学実習にテレナーシングを導入した教育プログラムの効果を学生の自己評価から検討する。 方法:成人看護学実習Ⅱを履修した学生100名に患者教育プランの実施状況や認識をweb調査した。量的データは記述統計を用い、自由記載は質的記述的に分析した。 結果:56名から回答を得た(回収率56.0%)。85.7%の学生が自作のパンフレットを使用し、87.5%がプランを計画通りにでき、84.0%が看護師役に満足していた。実施に対する認識は【患者のセルフケアを促して続けるための工夫】や【相手のペースに合わせて指導を展開しようとする試み】、【画面越しの患者の状態観察の難しさ】等12カテゴリーが抽出された。 考察:学生はテレナーシングにおけるコミュニケーション技法を学ぶ機会となり、患者の行動変容を意識したプランを実施できた。このことから、本教育プログラムは成人看護学実習での教育方法としての有用性が示唆された。 Objective: This study aimed to examine the effects of an educational program that introduced telenursing to adult nursing practice by students’ self-evaluation. Method: We conducted a web survey on the implementation and perceptions of telenursing among 100 nursing students who had taken Adult Nursing Practice II. We analyzed quantitative data and free text using descriptive statistics and qualitative descriptive methods, respectively. Result: Of the 56 respondents, 85.7% used self-made pamphlets as learning materials, 87.5% could follow the educational plan as planned, and 84.0% were satisfied with the nurse role. We extracted 12 categories of perceptions of telenursing, including “attempts to encourage and continue self-care among patients,” “attempts to develop teaching at the pace of the other person,” and “difficulties in observing the patient’s condition through a screen.” Discussion: The students had an opportunity to learn communication techniques in telenursing and were able to implement a plan with an awareness of patients’ behavioral changes. This suggests that this educational program is useful as an educational method in adult nursing practice. |
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書誌情報 |
共立女子大学看護学雑誌 en : Kyoritsu journal of nursing 巻 9, p. 1-12, 発行日 2022-03 |