WEKO3
アイテム
コンピュータ支援被服設計における空間認知能力の分析
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/2000070
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/2000070d3373457-bd97-44bf-bc34-a3d262d4683f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-03-19 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | コンピュータ支援被服設計における空間認知能力の分析 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Analyzing Spatial Cognition Abilities in Computer-Aided Clothing Design | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | コンピュータ支援被服設計 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 2Dコンピュータパターンメーキング | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 3Dバーチャルプロトタイピング | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 空間認知能力 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 教育プログラム | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Computer-Aided Clothing Design | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 2D computer pattern making | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 3D virtual prototyping | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Spatial cognitive ability | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Education program | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
著者 |
安, 星奈
× 安, 星奈
|
|||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to develop an educational program to help novice learners acquire computer patternmaking and 3D virtual prototyping skills in a short period of time. This paper quantitatively analyzed the factors that may be obstacles to the learning process. An experiment was conducted using a skirt prototype with evaluation items for the spatial arrangement of flat pattern pieces. The experimental results suggested that novice learners lacked the ability to discriminate the front-back, left-right, two sides of pattern pieces, especially the front and back. Furthermore, we investigated the discrimination of the front -back center line and the side lines on the pattern piece. The results showed that they did not accurately understand the correspondence between the pattern pieces and the 3D garment shape, suggesting the importance of spatial cognitive ability. To solve these problems, we proposed( 1)an explanation of the geometric features of the patterns, (2) limiting the viewpoints in the 3D space, and( 3) promoting active learning. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 共立女子短期大学生活科学科紀要 en : Annual bulletin department of the science of living 号 67, p. 3-12, 発行日 2024-02-28 |