Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2018-04-27 |
タイトル |
|
|
タイトル |
看護系大学生の領域別実習における不安、達成感、自己効力感の関連 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Relationships among anxiety, sense of accomplishment, and self-efficacy in nursing students'clinical practicum |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
看護学生 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
臨地実習 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
不安 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
達成感 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
自己効力感 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
nursing student |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
clinical practicum |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
anxiety |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
sense of accomplishment |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
self-efficacy |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
研究報告 |
記事種別(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Research Report |
著者名(日) |
櫻井, 美奈
中原, るり子
岸田, 泰子
荒木, 亜紀
西崎, 未和
|
著者名(英) |
Sakurai, Mina
Nakahara, Ruriko
Kishida, Yasuko
Araki, Aki
Nishizaki, Miwa
|
著者所属(日) |
|
|
|
共立女子大学看護学部 |
著者所属(日) |
|
|
|
共立女子大学看護学部 |
著者所属(日) |
|
|
|
共立女子大学看護学部 |
著者所属(日) |
|
|
|
共立女子大学看護学部 |
著者所属(日) |
|
|
|
共立女子大学看護学部 |
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
某看護系大学生における実習前後での不安、および実習後の達成感、看護実践への自己効力感(積極的行動、失敗不安)の関連性を明らかにするため、実習前と後に対象者に質問紙調査を行い、以下の結果を得た。 (1)実習前の状態不安得点が高不安群に属したのは全体の26.5%、超高不安群は69.4% であった。(2)実習後の状態不安得点が高不安群に属したのは全体の28.6%、超高不安群は24.5% であった。(3)状態不安得点は実習前に比べて実習後で有意に低下した。(4)実習後の状態不安と実習後の達成感、実習後の状態不安と積極的行動、積極的行動と失敗不安とに有意な相関を認めた。 以上から、実習前の看護学生の状態不安は高いが、実習後には低下していること、実習後の状態不安が低い看護学生は、実習の達成感や看護実践への自己効力感が高い傾向にあることが分かった。実習を通して看護学生の達成感や看護実践への自己効力感が高まるような教育的支援の必要性が示唆された。 |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
A questionnaire survey was conducted with nursing students of a certain university before and after nursing student's clinical practicum in order to clarify the relationships among anxiety (STAI), sense of accomplishment, and self-efficacy(GSES: Proactive behavior, Fear of failure) in nursing practice. The following results were obtained. (1) Before the practicum, the high score cases of state anxiety were 25.6%, and the specially high score cases of state anxiety were 69.4%. (2) After the practicum, the high score cases of state anxiety were 28.6%, and the specially high score cases of state anxiety were 24.5%. (3) The mean value of the pre-practicum state anxiety significantly decreased than that of the post-practicum state anxiety. (4) After the practicum, between the state anxiety and "Sense of accomplishment", between the state anxiety and "Proactive behavior (GSES)", and between "Proactive behavior (GSES)" and "Fear of failure (GSES)", significant correlations were found respectively. A significant correlation was observed between post-practicum state anxiety and "Sense of accomplishment", post-practicum state anxiety and "Proactive behavior (GSES)", "Proactive behavior (GSES)" and "Fear of failure (GSES)". The above results indicate a post-practicum reduction in the pre-practicum high state anxiety in nursing students. Also the low state anxiety score indicates that students at the post-practicum tend to be high self-efficacy and the sense of accomplishment. The current results are indicative of the importance of educational support to nursing students that increases sense of accomplishment and self-efficacy in nursing practice obtained through clinical practicum. |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12668296 |
書誌情報 |
共立女子大学看護学雑誌
en : Kyoritsu journal of nursing
巻 5,
p. 7-15,
発行日 2018-03
|