WEKO3
アイテム
特別の教科「道徳」の実践・評価に関する事例的研究 : 小学校第1学年「国や郷土を愛する態度」を扱った授業の実践を通して
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3325
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3325f511e19e-b8a5-4ee1-9e17-6e06e161445f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-03-29 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 特別の教科「道徳」の実践・評価に関する事例的研究 : 小学校第1学年「国や郷土を愛する態度」を扱った授業の実践を通して | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | A Case Study on the Implementation and Evaluation of a Special Subject “Morality” : Through the implementation of a class about “attitudes to love of country and hometown” in the first grade of an elementary school | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
著者 |
清水, 秀夫
× 清水, 秀夫
× 大友, 厚希
|
|||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
内容記述 | 特別の教科道徳の指導では、児童が直面する様々な状況の中で、自分はどうすべきか、自分に何ができるかを判断するとともに、そのことを実行する手立てを考え、実践できるようにしていくことが求められている。本研究では、小学校第1学年の内容項目「国や郷土を愛する態度」の指導において、問題解決的な授業を構想した。児童の実態に合わせた読み物資料の改作、中心発問の吟味、役割演技の設定等を手立てとして取り入れ、実践を通してその効果を検証した。本実践における児童の姿から、これらの手立てが道徳的実践力を高める上で有効であることが示唆された。 | |||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
内容記述 | When teaching the special subject of morality, we examined what one can and should do in various situations encountered by children. In addition, it was necessary to consider the course of action and how to make this action practicable. In this study, we devised a problem-solving lesson under the instructional content item of “attitudes to love of country and hometown” in the first grade of an elementary school. Incorporating methods such as the adaptation of reading materials according to the reality of the students’ situations, an examination of focused questions,and setting up role-playing, we subsequently verified the results through practicing what we would have taught. Judging from the children’s reactions in this lesson, it was suggested that these measures are an effective means to improve practical moral skills. | |||||||||||||||||
書誌情報 |
共立女子大学家政学部紀要 en : Bulletin of the faculty of home economics Kyoritsu Women's University 巻 65, p. 133-141, 発行日 2019-01 |