ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 看護学部
  3. 共立女子大学看護学雑誌
  4. 第7巻(2020)

ピアエデュケーション手法を用いた母性看護学演習のピアエデュケーターへの教育効果

https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3432
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3432
cb678311-587c-4431-8cf5-a9879449aa69
名前 / ファイル ライセンス アクション
共立女子大学看護学雑誌7 共立女子大学看護学雑誌7 _2kenyon (1.3 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-07-03
タイトル
タイトル ピアエデュケーション手法を用いた母性看護学演習のピアエデュケーターへの教育効果
言語 ja
タイトル
タイトル Educational effects of maternity nursing practicum on the peer educators who utilized peer education
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ピアエデュケーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 ピアエデュケーター
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習活動自己評価尺度
キーワード
主題Scheme Other
主題 セルフ・エフィカシー
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育効果
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Peer Education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Peer Educator
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Scale of Learning Activities in Nursing Skills Laboratories
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Self- Efficacy
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Educational Effects
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 ケニヨン, 充子

× ケニヨン, 充子

ja ケニヨン, 充子

ja-Kana ケニヨン, ミチコ

en Kenyon, Michiko

Search repository
三里, 久美子

× 三里, 久美子

ja 三里, 久美子

ja-Kana ミサト, クミコ

en Misato, Kumiko

Search repository
岸田, 泰子

× 岸田, 泰子

ja 岸田, 泰子

ja-Kana キシダ, ヤスコ

en Kishida, Yasuko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 目的:ピアエデュケーション手法を用いて母性看護学演習を行い、ピアエデュケーターを務めた学生への教育効果を検証した。
方法:演習でピアエデュケーターを務めた学生7名を対象とした。プログラム前後で、学習活動自己評価尺度とセルフ・エフィカシー尺度(GSES)を調査した。終了後にグループインタビューを行い内容の類似性・共通性によりカテゴリー化した。
結果:学習活動自己評価尺度は、演習後に有意に得点が上昇した。GSES に変化はなかった。グループインタビューから、ピアエデュケーターへの教育効果として【知識・技術の獲得】【自己肯定感の向上】【学習活動への努力】【先輩としての役割獲得】【仲間との学習の協働】の5つのカテゴリーを抽出した。
結論:教育効果として、学習活動の変化、仲間との協働、学習意欲の向上などがみられた。GSES には変化がなかったが、自信の獲得、自己の成長を自覚する機会となっていた。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Purpose: A maternity nursing practicum utilizing peer education skills was implemented, and the educational effects on students who served as peer educators were examined.
Methods: The subjects comprised seven students who served as peer educators in the practicum.The self-evaluation scale for learning activities and The General self-efficacy scale (GSES)scores were examined before and after the program. After the conclusion, group interviews were conducted and the content was categorized by similarity and commonality.
Results: The learning activity self-evaluation scale score increased significantly after the practicum.There was no change with respect to the GSES. From the results of the group interviews, the following five categories regarding educational effects on peer educators were extracted: “Acquisition of knowledge and skills,” “Improvement of self-affirmation,” “Efforts for learning activities,” “Acquisition of roles as seniors,” and “Collaboration regarding learning with peers.”
Conclusion: Changes in learning activities, collaboration with peers, and increased motivation for learning were noted as educational effects. There was no change with respect to the GSES, but it provided an opportunity to gain confidence and realize self-growth.
書誌情報 共立女子大学看護学雑誌
en : Kyoritsu journal of nursing

巻 7, p. 13-21, 発行日 2020-03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:54:16.144561
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3