WEKO3
アイテム
ピアエデュケーション手法を用いた母性看護学演習のピアエデュケーターへの教育効果
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3432
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3432cb678311-587c-4431-8cf5-a9879449aa69
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-07-03 | |||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||
タイトル | ピアエデュケーション手法を用いた母性看護学演習のピアエデュケーターへの教育効果 | |||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||
タイトル | Educational effects of maternity nursing practicum on the peer educators who utilized peer education | |||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | ピアエデュケーション | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | ピアエデュケーター | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | 学習活動自己評価尺度 | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | セルフ・エフィカシー | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | 教育効果 | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | Peer Education | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | Peer Educator | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | Scale of Learning Activities in Nursing Skills Laboratories | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | Self- Efficacy | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | Educational Effects | |||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||
著者 |
ケニヨン, 充子
× ケニヨン, 充子
× 三里, 久美子
× 岸田, 泰子
|
|||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||
内容記述 | 目的:ピアエデュケーション手法を用いて母性看護学演習を行い、ピアエデュケーターを務めた学生への教育効果を検証した。 方法:演習でピアエデュケーターを務めた学生7名を対象とした。プログラム前後で、学習活動自己評価尺度とセルフ・エフィカシー尺度(GSES)を調査した。終了後にグループインタビューを行い内容の類似性・共通性によりカテゴリー化した。 結果:学習活動自己評価尺度は、演習後に有意に得点が上昇した。GSES に変化はなかった。グループインタビューから、ピアエデュケーターへの教育効果として【知識・技術の獲得】【自己肯定感の向上】【学習活動への努力】【先輩としての役割獲得】【仲間との学習の協働】の5つのカテゴリーを抽出した。 結論:教育効果として、学習活動の変化、仲間との協働、学習意欲の向上などがみられた。GSES には変化がなかったが、自信の獲得、自己の成長を自覚する機会となっていた。 |
|||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||
内容記述 | Purpose: A maternity nursing practicum utilizing peer education skills was implemented, and the educational effects on students who served as peer educators were examined. Methods: The subjects comprised seven students who served as peer educators in the practicum.The self-evaluation scale for learning activities and The General self-efficacy scale (GSES)scores were examined before and after the program. After the conclusion, group interviews were conducted and the content was categorized by similarity and commonality. Results: The learning activity self-evaluation scale score increased significantly after the practicum.There was no change with respect to the GSES. From the results of the group interviews, the following five categories regarding educational effects on peer educators were extracted: “Acquisition of knowledge and skills,” “Improvement of self-affirmation,” “Efforts for learning activities,” “Acquisition of roles as seniors,” and “Collaboration regarding learning with peers.” Conclusion: Changes in learning activities, collaboration with peers, and increased motivation for learning were noted as educational effects. There was no change with respect to the GSES, but it provided an opportunity to gain confidence and realize self-growth. |
|||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
共立女子大学看護学雑誌 en : Kyoritsu journal of nursing 巻 7, p. 13-21, 発行日 2020-03 |