WEKO3
アイテム
母性看護における学生の関心 : 学生の自由な発想による学習テーマの分析から
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3591
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3591cbac7756-a42d-4130-8538-31692679e7d3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-05-13 | |||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | 母性看護における学生の関心 : 学生の自由な発想による学習テーマの分析から | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | Students’ Interests in Maternal Nursing : From an Analysis of Learning Themes Based on Students’ Free Thinking | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 母性看護 | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 学生の関心 | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | テーマ学習 | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | maternity nursing | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | students’ interest | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | theme learning | |||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||||||
著者 |
三里, 久美子
× 三里, 久美子
× ケニヨン, 充子
× 佐藤, 美保
× 岸田, 泰子
|
|||||||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 目的:母性看護学実習において、学生が自由な発想で掲げた母性看護に関連するテーマに基づく学生の関心について明らかにする。 方法:3、4年次学生262名のテーマ学習レポートより、タイトル、学習された女性のライフステージ、おもな実習方法と実習場所を抽出し、量的および質的に分析した。 結果:学生は、母性看護において、【妊娠・出産・育児を支える看護活動と社会資源】、【親役割獲得を支える看護の視点】、【妊娠期から離乳期の母子の栄養】、【ハイリスクな母子および家族の看護】、【生殖に関連した現代に特有の産婦人科医療と看護】および【セクシュアリティに関連した教育とその実態】に関心を示していた。学習された女性のライフステージは、成熟期が8割以上であった。 結論:女性のライフサイクル全般を捉え、リプロダクティブ・ヘルスの観点から学習できるよう更年期や老年期女性への学生の視点を広げる取り組みが必要であることが示唆された。 Objective: This study aimed to clarify the students’ interests based on themes related to maternal nursing that students have freely set up in maternity nursing practice. Methods: Themes related to titles, the life stages of women studied, and main learning methods and learning locations were extracted from the learning reports submitted by 262 third-year and fourth-year students; they were then analysed quantitatively and qualitatively. Result: In maternity nursing, students are involved in learning related to ‘Nursing activities and social resources to support pregnancy, childbirth, and childcare’, ‘Nursing perspective to support parental role acquisition’, ‘Maternal and child nutrition from pregnancy to weaning’, ‘High-risk maternal, child, and family nursing’, ‘Modern obstetrics and gynaecology medical care and nursing related to reproduction’, and ‘Education related to sexuality and its reality’. More than 80% of the women studied were at the mature life stage. Conclusion: The results suggested that efforts should be made to broaden the student’s understanding of menopausal and elderly women so that they can learn from the perspective of reproductive health by grasping women’s entire life cycle. |
|||||||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
共立女子大学看護学雑誌 en : Kyoritsu journal of nursing 巻 9, p. 23-32, 発行日 2022-03 |