ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 看護学部
  3. 共立女子大学看護学雑誌
  4. 第9巻(2022)

母性看護における学生の関心 : 学生の自由な発想による学習テーマの分析から

https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3591
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3591
cbac7756-a42d-4130-8538-31692679e7d3
名前 / ファイル ライセンス アクション
共立女子大学看護学雑誌9_3misato.pdf 共立女子大学看護学雑誌9_3misato (1.6 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-05-13
タイトル
タイトル 母性看護における学生の関心 : 学生の自由な発想による学習テーマの分析から
言語 ja
タイトル
タイトル Students’ Interests in Maternal Nursing : From an Analysis of Learning Themes Based on Students’ Free Thinking
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 母性看護
キーワード
主題Scheme Other
主題 学生の関心
キーワード
主題Scheme Other
主題 テーマ学習
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 maternity nursing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 students’ interest
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 theme learning
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 三里, 久美子

× 三里, 久美子

ja 三里, 久美子

ja-Kana ミサト, クミコ

en Misato, Kumiko

Search repository
ケニヨン, 充子

× ケニヨン, 充子

ja ケニヨン, 充子

ja-Kana ケニヨン, ミチコ

en Kenyon, Michiko

Search repository
佐藤, 美保

× 佐藤, 美保

ja 佐藤, 美保

ja-Kana サトウ, ミホ

en Sato, Miho

Search repository
岸田, 泰子

× 岸田, 泰子

ja 岸田, 泰子

ja-Kana キシダ, ヤスコ

en Kishida, Yasuko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 目的:母性看護学実習において、学生が自由な発想で掲げた母性看護に関連するテーマに基づく学生の関心について明らかにする。
方法:3、4年次学生262名のテーマ学習レポートより、タイトル、学習された女性のライフステージ、おもな実習方法と実習場所を抽出し、量的および質的に分析した。
結果:学生は、母性看護において、【妊娠・出産・育児を支える看護活動と社会資源】、【親役割獲得を支える看護の視点】、【妊娠期から離乳期の母子の栄養】、【ハイリスクな母子および家族の看護】、【生殖に関連した現代に特有の産婦人科医療と看護】および【セクシュアリティに関連した教育とその実態】に関心を示していた。学習された女性のライフステージは、成熟期が8割以上であった。
結論:女性のライフサイクル全般を捉え、リプロダクティブ・ヘルスの観点から学習できるよう更年期や老年期女性への学生の視点を広げる取り組みが必要であることが示唆された。
Objective: This study aimed to clarify the students’ interests based on themes related to maternal nursing that students have freely set up in maternity nursing practice.
Methods: Themes related to titles, the life stages of women studied, and main learning methods and learning locations were extracted from the learning reports submitted by 262 third-year and fourth-year students; they were then analysed quantitatively and qualitatively.
Result: In maternity nursing, students are involved in learning related to ‘Nursing activities and social resources to support pregnancy, childbirth, and childcare’, ‘Nursing perspective to support parental role acquisition’, ‘Maternal and child nutrition from pregnancy to weaning’, ‘High-risk maternal, child, and family nursing’, ‘Modern obstetrics and gynaecology medical care and nursing related to reproduction’, and ‘Education related to sexuality and its reality’. More than 80% of the women studied were at the mature life stage.
Conclusion: The results suggested that efforts should be made to broaden the student’s understanding of menopausal and elderly women so that they can learn from the perspective of reproductive health by grasping women’s entire life cycle.
書誌情報 共立女子大学看護学雑誌
en : Kyoritsu journal of nursing

巻 9, p. 23-32, 発行日 2022-03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:41:44.767998
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3