WEKO3
アイテム
プレコンセプションケアの視点からみた助産師が行う「産科看護体験」における非医療系女子大学生の学びの検証
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3669
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3669cafabf4e-93e0-4500-bcec-80e3a2477a38
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-04-20 | |||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | プレコンセプションケアの視点からみた助産師が行う「産科看護体験」における非医療系女子大学生の学びの検証 | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | A study from the perspective of preconception care on the learnings gained by female students of non-healthcare majors through the obstetrics nursing experiences taught by midwives | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 非医療系女子大学生 | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 助産師 | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 産科看護体験 | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | プレコンセプションケア | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | female students majoring in non-healthcare fields | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | midwife | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | obstetric nursing experience | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | educational effects | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | preconception care | |||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||||||
著者 |
ケニヨン, 充子
× ケニヨン, 充子
× 三里, 久美子
× 佐藤, 美保
× 岸田, 泰子
|
|||||||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 目的:助産師資格を持つ大学教員が非医療系女子大学生に行った「産科看護体験」の学びを明らかにし、プレコンセプションケアの視点から検証した。 方法:女子大学生2~3年生を対象に行った「産科看護体験」のレポートをデータとし、質的記述的に分析した。 結果:対象者34名のデータを分析し【身をもって体感する妊娠・育児での苦労と負担】【小さくてもひとつの命であることへの尊重と触れ合う喜び】【自身の将来の家族像への期待と不安】【母親になった女性への共感とサポートの重要性】【子どもを育てる親への畏敬の念】【貴重な学習機会の実感】の6つのカテゴリーを抽出した。 結論:助産師が行う青年期の女子学生への「産科看護体験」は、知識・技術の獲得により将来への準備となること、妊婦や母親などへの理解を深める機会となることが示された。さらに、自身のライフコースを考え命の尊厳や親になることを真剣に考えるきっかけになることが明らかになった。 Purpose: This study aimed to describe the training in “obstetric nursing experiences” provided by university faculty with midwifery credentials to female students majoring in nonhealthcare fields. Method: The obstetric nursing experience involved simulating pregnancy and newborn care and included problem-solving practical exercises. A university faculty member with midwifery certification conducted an obstetric nursing experience for second- and third-year students taking liberal arts courses in 2021. The post-class reaction papers were used as data and analyzed qualitatively and descriptively. Results: Data from 34 participants were analyzed. The obtained data categories included: The difficulties and the burdens of pregnancy and childcare experienced firsthand; The respect for the fact that it is a life and that it brings joy when interacting with it; The expectations and the anxieties of the image of their own future family; The empathy for women who become mothers and the importance of support; The awe for the parents raising children; The sense of a precious learning opportunity; and so on. Conclusion: The “obstetric nursing experience” prepared adolescent female students for the future by equipping them with knowledge and skills in pregnancy, newborn care, and problemsolving. It deepened the understanding of their counterparts, including pregnant women and mothers. Furthermore, the experience provided an opportunity to think about charting a life course and to contemplate the sanctity of life and becoming a parent seriously. |
|||||||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
共立女子大学看護学雑誌 en : Kyoritsu journal of nursing 巻 10, p. 21-31, 発行日 2023-03 |