ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 看護学部
  3. 共立女子大学看護学雑誌
  4. 第10巻(2023)

プレコンセプションケアの視点からみた助産師が行う「産科看護体験」における非医療系女子大学生の学びの検証

https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3669
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3669
cafabf4e-93e0-4500-bcec-80e3a2477a38
名前 / ファイル ライセンス アクション
共立女子大学看護学雑誌10_3kenyon.pdf 共立女子大学看護学雑誌10_3kenyon (1.3 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-04-20
タイトル
タイトル プレコンセプションケアの視点からみた助産師が行う「産科看護体験」における非医療系女子大学生の学びの検証
言語 ja
タイトル
タイトル A study from the perspective of preconception care on the learnings gained by female students of non-healthcare majors through the obstetrics nursing experiences taught by midwives
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 非医療系女子大学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 助産師
キーワード
主題Scheme Other
主題 産科看護体験
キーワード
主題Scheme Other
主題 プレコンセプションケア
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 female students majoring in non-healthcare fields
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 midwife
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 obstetric nursing experience
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 educational effects
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 preconception care
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 ケニヨン, 充子

× ケニヨン, 充子

ja ケニヨン, 充子

ja-Kana ケニヨン, ミチコ

en Kenyon, Michiko

Search repository
三里, 久美子

× 三里, 久美子

ja 三里, 久美子

ja-Kana ミサト, クミコ

en Misato, Kumiko

Search repository
佐藤, 美保

× 佐藤, 美保

ja 佐藤, 美保

ja-Kana サトウ, ミホ

en Sato, Miho

Search repository
岸田, 泰子

× 岸田, 泰子

ja 岸田, 泰子

ja-Kana キシダ, ヤスコ

en Kishida, Yasuko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 目的:助産師資格を持つ大学教員が非医療系女子大学生に行った「産科看護体験」の学びを明らかにし、プレコンセプションケアの視点から検証した。
方法:女子大学生2~3年生を対象に行った「産科看護体験」のレポートをデータとし、質的記述的に分析した。
結果:対象者34名のデータを分析し【身をもって体感する妊娠・育児での苦労と負担】【小さくてもひとつの命であることへの尊重と触れ合う喜び】【自身の将来の家族像への期待と不安】【母親になった女性への共感とサポートの重要性】【子どもを育てる親への畏敬の念】【貴重な学習機会の実感】の6つのカテゴリーを抽出した。
結論:助産師が行う青年期の女子学生への「産科看護体験」は、知識・技術の獲得により将来への準備となること、妊婦や母親などへの理解を深める機会となることが示された。さらに、自身のライフコースを考え命の尊厳や親になることを真剣に考えるきっかけになることが明らかになった。
Purpose: This study aimed to describe the training in “obstetric nursing experiences” provided by university faculty with midwifery credentials to female students majoring in nonhealthcare fields.
Method: The obstetric nursing experience involved simulating pregnancy and newborn care and included problem-solving practical exercises. A university faculty member with midwifery certification conducted an obstetric nursing experience for second- and third-year students taking liberal arts courses in 2021. The post-class reaction papers were used as data and analyzed qualitatively and descriptively.
Results: Data from 34 participants were analyzed. The obtained data categories included: The difficulties and the burdens of pregnancy and childcare experienced firsthand; The respect for the fact that it is a life and that it brings joy when interacting with it; The expectations and the anxieties of the image of their own future family; The empathy for women who become mothers and the importance of support; The awe for the parents raising children; The sense of a precious learning opportunity; and so on.
Conclusion: The “obstetric nursing experience” prepared adolescent female students for the future by equipping them with knowledge and skills in pregnancy, newborn care, and problemsolving. It deepened the understanding of their counterparts, including pregnant women and mothers. Furthermore, the experience provided an opportunity to think about charting a life course and to contemplate the sanctity of life and becoming a parent seriously.
書誌情報 共立女子大学看護学雑誌
en : Kyoritsu journal of nursing

巻 10, p. 21-31, 発行日 2023-03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:39:31.984992
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3