ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 家政学部
  3. 共立女子大学家政学部紀要
  4. 第67号(令和3年)

鉄棒運動に意欲的に取り組み、楽しさを味わう支援の工夫 : 小学校低学年「鉄棒を使った運動遊び」における鉄棒カードの作成と活用

https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3474
https://kyoritsu.repo.nii.ac.jp/records/3474
c3ac40ff-1de3-45d6-a181-b8f209bb4a5d
名前 / ファイル ライセンス アクション
共立女子大学家政学部紀要67_5shimizu.pdf 共立女子大学家政学部紀要67_5shimizu (2.3 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-03-08
タイトル
タイトル 鉄棒運動に意欲的に取り組み、楽しさを味わう支援の工夫 : 小学校低学年「鉄棒を使った運動遊び」における鉄棒カードの作成と活用
言語 ja
タイトル
タイトル Device Supporting Students’ Enthusiasm and Enjoyment of the Horizontal Bar : Creation and use of “horizontal bar cards” for lower-grade elementary schoolchildren
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 清水, 秀夫

× 清水, 秀夫

ja 清水, 秀夫

ja-Kana シミズ, ヒデオ

en Shimizu, Hideo

Search repository
前川, 莉菜

× 前川, 莉菜

ja 前川, 莉菜

ja-Kana マエカワ, リナ

en Maekawa, Rina

Search repository
石橋, 優美

× 石橋, 優美

ja 石橋, 優美

ja-Kana イシバシ, ユミ

en Ishibashi, Yumi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 小学校体育の目標には、各種の運動に親しむとともに、健康の保持増進と体力の向上を目指し、明るく楽しい生活を営む態度を養うことが示されている。特に低学年においては、各種の運動遊びの楽しさに触れ、自ら進んで取り組むことで、将来にわたって運動に楽しむ態度を育成することが求められている。本研究では、低学年のうちから鉄棒運動に対して苦手意識をもつ子どもが多いという意識調査の結果を基に、子どもが楽しみながら、主体的に取り組むことのできる「鉄棒カード」を作成し、実際に活用させ、その効果を検証した。鉄棒カードには、「低学年で身に付けさせたい技」、「難易な技」、「子どもが自由に考えた技」を取り入れた。その結果、それぞれの技に多く取り組んだ子どもほど、鉄棒を使った運動遊びに好感がもてていることが明らかとなった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Goals for elementary school physical education include familiarizing students with various exercises while maintaining and improving their health and physical fitness. Achievement of these goals cultivates student attitudes for living a bright, enjoyable, and active life. Especially in lower grades, students must experience joy in various types of exercise play and pursue them independently to foster future enjoyment of exercise. Based on awareness survey results that reflected many children’s difficulty with horizontal bar exercises from the lower grades onward, I created “horizontal bar cards” that children can use independently during play. I then implemented the cards’ use and verified their effectiveness. The cards include three skill categories: “skills that lower-grade children want to learn,” “difficult skills,” and “skills children thought of themselves.” Results showed that the more the children worked on each skill, the more they enjoyed exercise play on the horizontal bar.
書誌情報 共立女子大学家政学部紀要
en : Bulletin of the faculty of home economics Kyoritsu Women's University

巻 67, p. 49-57, 発行日 2021-01
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:56:23.780421
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3